Młodzi łamacze szyfrów
Rozpocznij przygodę z kryptologią!
23 września 2015 roku rusza internetowa gra kryptologiczna przeznaczona dla dwuosobowych zespołów uczniów z województwa kujawsko-pomorskiego. Wkrótce pojawią się szczegółowe informacje o tej wyjątkowej edycji na stronie mlodzi.lamaczeszyfrow.pl. Aby wziąć udział w grze, zarejestruj się. Po zalogowaniu ujrzysz PANEL GRACZA, a w nim wirnik maszyny szyfrującej. Celem gry jest ustawienie go w takiej pozycji, aby wyświetlił się napis ENIGMA. Żeby nieodwracalnie przesunąć rotor, należy odpowiedzieć poprawnie na kilka zagadek.
Zwycięzcy otrzymają tablety, a pozostali laureaci m.in. ładowarki solarne, koszulki i kubki okolicznościowe.
Gra nawiązuje do historii wielkiego sukcesu polskich matematyków i w przystępny sposób zapoznaje z podstawami kryptologii. W 1932 roku Marian Rejewski wraz z Jerzym Różyckim i Henrykiem Zygalskim dokonał rzeczy niemożliwej dla Anglików i Francuzów - złamał kod niemieckiej maszyny szyfrującej ENIGMA. I choć niczego nieświadomi Niemcy przez kolejne lata udoskonalali i zmieniali szyfr, to właśnie pierwsze złamanie kodu wystarczyło, by przez całą II wojnę światową, na bieżąco poznawać treści niemieckich depesz wojskowych.
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.